CUDOWNY WIZERUNEK
CUDOWNY WIZERUNEK PRZEMIENIENIA PAŃSKIEGO
Biskup Grzegorz Tomasz Ziegler wizytujący Krużlową w 1825 r. napisał o obrazie Przemienienia Pańskiego: Imago D. N. J. Chr. admirandae pulchritudinis, co się tłumaczy: Obraz Pana Naszego Jezusa Chrystusa przedziwnej piękności. Każdy, kto widział krużlowski obraz z pewnością myśli podobnie. Na prostokątnej lipowej desce widnieje młodzieńcza, pełna powagi i dostojeństwa twarz Chrystusa malowana w typie Veraicon. Wysokie czoło, z ocienioną skronią, jest całkowicie odsłonięte przez zaczesanie na boki rudo – czarnych włosów. Rozchodzą się od zaznaczonego nad czołem przedziałka i opadają po bokach twarzy bujnymi puklami. W wyraźnie zaznaczonych światłocieniem oczodołach osadzone są szeroko otwarte oczy. Ich głębokie, uduchowione spojrzenie skupia w sobie cały wyraz twarzy.
Patrzącym na obraz wydaje się, że Chrystus wodzi za nimi oczyma, jest to efekt powiększenia przez malarza lewego oka. Głowę Zbawiciela otacza złoty nimb zdobiony promieniami i stylizowaną ornamentyką roślinną. W dolnej części obrazu widnieje napis w języku łacińskim: SALVE SANCTE FACIES NOS REDEMPTORIS, to znaczy WITAJ ŚWIĘTE OBLICZE NASZEGO ODKUPICIELA. Warto zwrócić uwagę na wysmakowane efekty iluzjonistyczne zastosowane w krużlowskiej kompozycji. Szczególnie ważna jest gra światła i cienia dająca się zauważyć na twarzy Chrystusa. Jej prawa część jest jasna, ożywiona nadto delikatnym rumieńcem.
Lewa część twarzy pokryta jest natomiast spokojnym chiaroscuro zacieniającym niemal cały lewy policzek i skroń Zbawiciela. Kontrast jasnych i ciemnych barw podkreśla trójwymiarowość oblicza Chrystusa. Wpływa na plastykę modelunku świadcząc o doskonałym warsztacie autora krużlowskiego obrazu. Historycy sztuki twierdzą, że Veraicon powstał ok. 1500 r. w gotyckim warsztacie małopolskim pod wpływem bizantyńskiego bądź bizantyńsko – ruskiego pierwowzoru. W XVII w. obraz przemalowano „po formie” i dzisiaj współistnieją w nim dwie warstwy malarskie – pierwotna skryta jest pod siedemnastowieczną. Nie można zgodzić się z opinią, że obraz Przemienienia Pańskiego z Krużlowej jest kopią obrazu Przemienienia z sądeckiej Bazyliki św. Małgorzaty. Większość historyków sztuki zajmujących się motywem Veraicon nie dopuszcza takiej możliwości. Przeczą temu również analizy: ikonograficzna, stylistyczno – porównawcza oraz ikonologiczna. Obrazy sądecki i krużlowski należy raczej traktować jako dzieła równorzędne, powstałe w tym samym czasie i terytorium.